Jak twierdzi [Bryan] Catanzaro [3], prawo Moore’a jest martwe, więc zwiększanie jakości grafiki w sposób bezpośredni [przez zwiększanie wydajności kart graficznych] nie jest już idealnym rozwiązaniem. Techniki pokroju DLSS [4] zaś pomagają skutecznie skompensować niski wzrost wydajności sprzętu z generacji na generację. [1] Summa summarum, najnowsza generacja Intel Core [Core i9-14900K] okazuje się odgrzewanym kotletem [Core i9-13900K], który niczego nowego nie wprowadza. [2] [...] jaka jest różnica między Intel Core i9-13900K [...], a Intel Core i9-14900K [...]? Około 3,5%... Właśnie tak można podsumować kondycję najszybszego modelu 14. generacji względem flagowca 13. generacji, dlatego nazywanie bohatera niniejszej recenzji pełnoprawnym sukcesorem Intel Core i9-13900K, to pewne niedomówienie. Oczywiście, chyba wszyscy wiedzieliśmy, że dostaniemy tylko odświeżenie, niemniej progres wydajności jest marginalny. Szczytowe 6000 MHz wygląda imponująco na papierze, jednak w rzeczywistości to zaledwie 3,5% wyższe taktowanie od Intel Core i9-13900K, które dodatkowo okupione zostało kolejnym wzrostem poboru mocy. Potencjał podkręcania takiego procesora również jest marginalny, skoro fabrycznie został wyżyłowany do granic możliwości. Wymaga też potężnego chłodzenia [...] [2] [1] Łukasz Stefaniak | 21-09-2023 12:00 | Rozrywka NVIDIA twierdzi, że czasy natywnego renderowania obrazu w grach przeminęły. DLSS ma być niedługo standardem https://www.purepc.pl/nvidia-twierdzi-ze-czasy-natywnego-renderowania-obrazu-w-grach-przeminely-dlss-ma-byc-niedlugo-standardem 2023-10-21 [2] Sebastian Oktaba | 17-10-2023 15:01 | Procesory Test procesora Intel Core i9-14900K - Król wydajności czy odgrzewany kotlet? Fabryczne 6 GHz okupione wysokim kosztem https://www.purepc.pl/test-procesora-intel-core-i9-14900k-krol-wydajnosci-czy-odgrzewany-kotlet-fabryczne-6-ghz-okupione-wysokim-kosztem\ 2023-10-21 [3] Bryan Catanzaro is vice president of Applied Deep Learning Research at NVIDIA, where he leads a team finding new ways to use AI to improve projects ranging from language understanding to computer graphics and chip design. nVidia DEVELOPER Technical Blog Bryan Catanzaro https://developer.nvidia.com/blog/author/bcatanzaro/ [4] Deep Learning Super Sampling to rodzina opracowanych przez firmę Nvidia technologii ulepszania i zwiększania rozdzielczości obrazu opartych na uczeniu maszynowym w czasie rzeczywistym, które obsługują wyłącznie karty graficzne z linii RTX[1] i są dostępne w określonych grach wideo. Celem tych technologii jest generowanie obrazu w niższej rozdzielczości w celu zwiększenia wydajności, a następnie uzyskanie na tej podstawie obrazu o wyższej rozdzielczości, który zawiera ten sam poziom szczegółów, jak gdyby obraz był renderowany w tej wyższej rozdzielczości. Pozwala to na uzyskanie wyższych ustawień graficznych i/lub liczby klatek na sekundę dla danej rozdzielczości wyjściowej, w zależności od preferencji użytkownika. Deep learning super sampling https://pl.wikipedia.org/wiki/Deep_learning_super_sampling