2023-10-06 |
Wykład 1/7:
- SQL, NoSQL, NewSQL - czyli co jest czym i dlaczego (do Big Data włącznie)
- Materiały
- Piotr Fulmański, NoSQL. Theory and examples, Chapter 1: SQL, NoSQL, NewSQL, Simple Introduction Series, 2022.
- Ewentualnie: SQL, NoSQL, NewSQL
- Prezentacja z wykładu: SQL, NoSQL, NewSQL
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wyjaśnić dlaczego mamy taką różnorodność podstawowych rodzin baz danych (SQL, NoSQL, NewSQL).
- Jakie czynniki były głównym powodem powstania baz typu NoSQL.
- Czy NoSQL/NewSQL zastąpi SQL.
|
2023-10-20 |
Wykład 2/7:
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć opisać najbardziej istotne elmenty modelu relacyjnego (w tym zasadność istnienia form normalnych, model ACID).
- Wymienić wady i zalety modelu relacyjnego.
|
2023-10-27 |
Wykład 3/7:
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Czym (nie) jest NoSQL, podać jego wady i zalety.
- Opisać model BASE.
- Wyjaśnić czego dotyczy twierdzenie CAP.
|
2023-11-03 |
Wykład 4/7:
- Bazy typu rodzina kolumn (Column family (BigTable))
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Tło narodzin Big Data i przyczyny powstania BigTable a następnie Hadoop i HBase.
- Wyjaśnić pojęcie modelu zorientowanego na agregację.
- Wyjaśnić pojęcie "rzadkich" danych (sparse data).
|
2023-11-10 |
Wykład 5.1/7:
- Bazy typu rodzina kolumn (Column family (BigTable)) - uzupełnienie poprzedniego wykładu (praktyczny przykład)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Tło narodzin Big Data i przyczyny powstania BigTable a następnie Hadoop i HBase.
- Wyjaśnić pojęcie modelu zorientowanego na agregację.
- Wyjaśnić pojęcie "rzadkich" danych (sparse data).
Wykład 5.2/7:
- Bazy typu klucz-wartość (key-value store)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Narodziny pomysłu składowania danych za pomocą związku klucz-wartość (tablice, słowniki).
- Omówić najważniejsze własności: prostota, szybkość, skalowalność.
- Umieć dokonać porównania z bazami relacyjnymi. Wymienić wady / zalety baz klucz-wartość.
- Określić podstawowe zasady posługiwania się kluczami.
|
2023-11-17 |
Wykład 6.1/7:
- Bazy typu klucz-wartość (key-value store) - uzupełnienie poprzedniego wykładu (praktyczny przykład)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Narodziny pomysłu składowania danych za pomocą związku klucz-wartość (tablice, słowniki).
- Omówić najważniejsze własności: prostota, szybkość, skalowalność.
- Umieć dokonać porównania z bazami relacyjnymi. Wymienić wady / zalety baz klucz-wartość.
- Określić podstawowe zasady posługiwania się kluczami.
Wykład 6.2/7:
- Bazy typu dokumentowego (document store)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Idee związane z bazami typu document store.
- Omówić czym jest i jak rozumiemy dokument.
- Umieć dokonać porównania z bazami relacyjnymi. Wymienić wady / zalety baz typu document store.
|
2023-11-24 |
Wykład 7/7:
- Bazy grafowe (graph store)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Dlaczego bazy relacyjne kiepsko nadają się do modelowania zależności / relacji pomiędzy obiektami?
- Wyjaśnić różnice pomiędzy deklaratywnym i imperatywnym sposobem budowania zapytań.
- Wyjaśnić, dlaczego bazy tego typu mogą mieć problemy ze skalowniem.
|
Praca samodzielna |
Wykład: praca samodzielna
- Bazy czasowe (time-series)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Omów specyfikę przetwarzania danych czasowych.
|
Praca samodzielna |
Wykład: praca samodzielna
- Bazy kolumnowe (column databases)
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Co zyskujemy / tracimy stosując bazy typu column databases.
|