macOS
programowanie aplikacji

Zajęcia

  1. Zajęcia 1 Gra w okręty w terminalu (część 1)
  2. Zajęcia 2 Gra w okręty w terminalu (część 2)
  3. Zajęcia 3 Gra w okręty w terminalu (część 3)
  4. Zajęcia 4 Gra w okręty w terminalu (część 4)
  5. Zajęcia 5 Gra w okręty - macOS (część 1)
    Tworzymy pierwszą aplikację okienkową na podstaiwe której będziemy dalej rozwijać grę. W tej wersji na ekranie powinny być widoczne dwa skalowalne obszary w których będą rysowane plansze oraz pole tekstowe w dolnej części przeznaczone na wyświetlanie komunikatów.
  6. Zajęcia 6 Grafika 2D
    Pozanajemy metody graficzne.
  7. Zajęcia 7 Gra w okręty - macOS (część 2)
    Pozanajemy metody graficzne, rysujemy planszę. Integrujemy aplikację z silnikiem gry (aplikacją terminalową).
  8. Zajęcia 8 Gra w okręty - macOS (część 3)
    Dodajemy obsługę myszki.
  9. Zajęcia 9 Gra w okręty - macOS (część 4)
    Tworzymy menu główne aplikacji i okno do rozpoczynania nowej gry.

Materiały - moje

Swift

  1. Swift 1 Swift - wprowadzenie
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Jak używać stałych i zmiennych (constants and variables)
      • Jak używać krotek (tuples)
      • Jak używać zmiennych opcjonalnych (optionals)
      • Jak używać konstrukcji sterujących przebiegiem wykonania programu (control flow)
      • Jak używać typu wyliczeniowego (enumerations)
      • Posługiwanie się podstawowymi kolekcjami: tablicami, zbiorami, słownikamio (collections: arrays, sets, dictionaries)
  2. Swift 2 Swift - funkcje. Swift - klasy (podstawy)
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Sposoby zapisania funkcji
      • Posługiwanie się funkcją jako typem
      • Wykorzystanie funkcji zagnieżdżonych
      • Czym są i jak korzysta się z domknięć (closures)
      • Podstawowa składnia struktur i klas
      • Własności (properites: computed properties, lazy stored properties, property observers, type properties, setting a property with a closure or function)
      • Metody, metody modyfikujące (mutating methods)
      • Indeksy (subscripts)
      • Dziedziczenie (inheritance)
  3. swif 3 Swift - klasy (inicjalizacja, zagnieżdżanie, kontrola dostępu)
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Podstawy inicjalizacji obiektów (basics of object initialization)
      • Inicjalizacja z parametrami (an initializer with parameters)
      • Inicjalizatory automatyczne (automatically provided initializers)
      • Inicjalizatory dedykowane(?) i użyteczne(?) (designated and convenience initializers)
      • Inicjalizatory zawodne (failable initializers)
      • Inicjalizatory wymagane (required initializers)
      • Deinicjalizatory (deinitializers)
      • ARC i rodzaje referencji
      • Opcjonalne wywoływanie w łańcuchu wywołań (optional chaining)
      • Rzutowanie typów (type casting)
      • Typy zagnieżdżone (nested types)
      • Kontrola dostępu (access control)
  4. Swift 4 Swift - klasy (błędy, protokoły, rozszerzenia, generyczność)
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Sposoby obsługi błędow (error handling)
      • Sposby imlementacji i użycia protokołów (protocols)
      • Czym są i jak użyć rozszerzeń (extensions)
      • Generyczność w Swift (generics)

macOS

  1. macOS 1 macOS - pierwsza aplikacja, elementy interfejsu użytkownika
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Jak utworzyć prostą aplikację zawierającą elementy interfesu użytkownika takie jak np. przyciski, pola tekstowe itp
  2. macOS 2 macOS - podstawy grafiki 2D
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Umieć określić różnice pomiędzy AppKit a Core Graphics
      • Umieć wykorzystać elementarne funkcje w celu narysowania elementarnych obiektów graficznch
  3. macOS 3 macOS - menu główne aplikacji
    Tworzenie menu, alertów, prostych okien dialogowych
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Umieć utworzyć menu główne aplikacji i powiązać z akcje z jego elementami
  4. macOS 4 macOS - zapis danych do pliku
    • Materials
    • Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
      • Umieć wykorzystać UserDefaults to przechowywania prostych danych
      • Umieć wykorzystać NSString do zapisywania danych w postaci tekstowej
      • Umieć wykorzystać NSKeyedArchiver/NSKeyedUnarchiver oraz NSCoding do zapisu własnych obiektów
  5. macOS 5 macOS - programowanie współbieże

Materiały - moje

macOS - podstawy (ogólne)

  1. Xcode: Groups And Folder References
  2. macOS Development for Beginners: Part 1
  3. macOS Development for Beginners: Part 2
  4. macOS Development for Beginners: Part 3
  5. macOS View Controllers Tutorial
  6. macOS Controls Tutorial: Part 1/2
  7. macOS Controls Tutorial: Part 2/2

macOS - podstawy (tematyczne)

  1. NSAlert Tutorial

macOS - zaawansowane

  1. Cocoa Bindings on macOS