macOS
programowanie aplikacji
Zajęcia
- Zajęcia 1 Gra w okręty w terminalu (część 1)
- Zajęcia 2 Gra w okręty w terminalu (część 2)
- Zajęcia 3 Gra w okręty w terminalu (część 3)
- Zajęcia 4 Gra w okręty w terminalu (część 4)
- Zajęcia 5 Gra w okręty - macOS (część 1)
Tworzymy pierwszą aplikację okienkową na podstaiwe której będziemy dalej rozwijać grę. W tej wersji na ekranie powinny być widoczne dwa skalowalne obszary w których będą rysowane plansze oraz pole tekstowe w dolnej części przeznaczone na wyświetlanie komunikatów.
- Zajęcia 6 Grafika 2D
Pozanajemy metody graficzne.
- Zajęcia 7 Gra w okręty - macOS (część 2)
Pozanajemy metody graficzne, rysujemy planszę. Integrujemy aplikację z silnikiem gry (aplikacją terminalową).
- Zajęcia 8 Gra w okręty - macOS (część 3)
Dodajemy obsługę myszki.
- Zajęcia 9 Gra w okręty - macOS (część 4)
Tworzymy menu główne aplikacji i okno do rozpoczynania nowej gry.
Materiały - moje
Swift
- Swift 1 Swift - wprowadzenie
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Jak używać stałych i zmiennych (constants and variables)
- Jak używać krotek (tuples)
- Jak używać zmiennych opcjonalnych (optionals)
- Jak używać konstrukcji sterujących przebiegiem wykonania programu (control flow)
- Jak używać typu wyliczeniowego (enumerations)
- Posługiwanie się podstawowymi kolekcjami: tablicami, zbiorami, słownikamio (collections: arrays, sets, dictionaries)
- Swift 2 Swift - funkcje. Swift - klasy (podstawy)
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Sposoby zapisania funkcji
- Posługiwanie się funkcją jako typem
- Wykorzystanie funkcji zagnieżdżonych
- Czym są i jak korzysta się z domknięć (closures)
- Podstawowa składnia struktur i klas
- Własności (properites: computed properties, lazy stored properties, property observers, type properties, setting a property with a closure or function)
- Metody, metody modyfikujące (mutating methods)
- Indeksy (subscripts)
- Dziedziczenie (inheritance)
- swif 3 Swift - klasy (inicjalizacja, zagnieżdżanie, kontrola dostępu)
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Podstawy inicjalizacji obiektów (basics of object initialization)
- Inicjalizacja z parametrami (an initializer with parameters)
- Inicjalizatory automatyczne (automatically provided initializers)
- Inicjalizatory dedykowane(?) i użyteczne(?) (designated and convenience initializers)
- Inicjalizatory zawodne (failable initializers)
- Inicjalizatory wymagane (required initializers)
- Deinicjalizatory (deinitializers)
- ARC i rodzaje referencji
- Opcjonalne wywoływanie w łańcuchu wywołań (optional chaining)
- Rzutowanie typów (type casting)
- Typy zagnieżdżone (nested types)
- Kontrola dostępu (access control)
- Swift 4 Swift - klasy (błędy, protokoły, rozszerzenia, generyczność)
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Sposoby obsługi błędow (error handling)
- Sposby imlementacji i użycia protokołów (protocols)
- Czym są i jak użyć rozszerzeń (extensions)
- Generyczność w Swift (generics)
macOS
- macOS 1 macOS - pierwsza aplikacja, elementy interfejsu użytkownika
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Jak utworzyć prostą aplikację zawierającą elementy interfesu użytkownika takie jak np. przyciski, pola tekstowe itp
- macOS 2 macOS - podstawy grafiki 2D
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć określić różnice pomiędzy AppKit a Core Graphics
- Umieć wykorzystać elementarne funkcje w celu narysowania elementarnych obiektów graficznch
- macOS 3 macOS - menu główne aplikacji
Tworzenie menu, alertów, prostych okien dialogowych
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć utworzyć menu główne aplikacji i powiązać z akcje z jego elementami
- macOS 4 macOS - zapis danych do pliku
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć wykorzystać UserDefaults to przechowywania prostych danych
- Umieć wykorzystać NSString do zapisywania danych w postaci tekstowej
- Umieć wykorzystać NSKeyedArchiver/NSKeyedUnarchiver oraz NSCoding do zapisu własnych obiektów
- macOS 5 macOS - programowanie współbieże
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć wykorzystać w praktycznych zastosowaniach technologię Grand Central Dispatch oraz Operation queues
Materiały - moje
macOS - podstawy (ogólne)
- Xcode: Groups And Folder References
- macOS Development for Beginners: Part 1
- macOS Development for Beginners: Part 2
- macOS Development for Beginners: Part 3
- macOS View Controllers Tutorial
- macOS Controls Tutorial: Part 1/2
- macOS Controls Tutorial: Part 2/2
macOS - podstawy (tematyczne)
- NSAlert Tutorial
macOS - zaawansowane
- Cocoa Bindings on macOS