Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie do tworzenia aplikacji na platformę macOS. Zasadnicze treści przedmiotu skupiają się na zdobyciu umiejętności programowania w wybranym języku programowania, posługiwania się środowiskiem XCode oraz tworzenia prostych aplikacji dla systemu macOS.
Wymagania wstępne
Podstawy programowania obiektowego.
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie student:
- w zakresie WIEDZY
- Zna podstawowe pojęcia związane z aplikacją dla systemu macOS.
- Zna podstawowe konstrukcje jednego z głównych języków programowania na platformę macOS.
- w zakresie UMIEJĘTNOŚCI
- Swobodnie programuje w podstawowym zakresie w jednym z głównych języków programowania na platformę macOS.
- Osługuje się środowiskiem Xcode.
- Tworzy proste aplikacje działające w systemie macOS.
- w zakresie KOMPETENCJI
- Potrafi samodzielnie kształcić się w oparciu o źródła krajowe, ale przede wszystkim zagraniczne.
- Potrafi kreatywnie rozwiązywać postawione zadania i napotkane problemy.
Treści kształcenia
Zajęcia (28h) składają się z trzech części:
- Wprowadzenie do języka Swift (8h). 4 godziny praca samodzielna (realizacja 4 tutoriali). 4 godziny praca wspólna (razem piszemy jakiś program).
- Swift - wprowadzenie
- Swift - funkcje. Swift - klasy (podstawy)
- Swift - klasy (inicjalizacja, zagnieżdżanie, kontrola dostępu)
- Swift - klasy (błędy, protokoły, rozszerzenia, generyczność)
- Podstawy tworzenia aplikacji na platformę macOS (12h). 4 godziny praca samodzielna (realizacja 2 tuoriali). 8 godzin praca wspólna, poprzedzona samodzielnym zapoznaniem z 4 tutorialami.
- Podstawowe komponenty insterfejsu użytkownika (m.in. przyciski, etykiety, pola tekstowe).
- Elementy grafiki.
- Tworzenie menu, alertów, prostych okien dialogowych.
- Zapis danych.
- Wykonywanie zadań poza głównym wątkiem aplikacji - programowanie współbieżne.
- Komunikacja sieciowa.
- Praca nad projektem zaliczeniowym (8h)
Metody i kryteria oceniania
Na ocenę ogólną z zajęć składa się:
- ocena z ćwiczeń (100%)
Na ocenę z ćwiczeń składa się:
-
- Przygotowanie projektu (lub projektów) według podanych wymagań.
- Zaproponowanie i zrealizowanie własnego projektu.
Student realizuje albo opcję 1 albo opcję 2. Ocena końcowa zależy od
- staranności wykonania aplikacji (z punktu widzenia użytkownika) (25%),
- dbałości o kod (25%),
- wykorzystania omawianych na zajęciach mechanizmów i koncepcji (50%).
Projekt sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji (efekty: xxx)
Literatura podstawowa
Literatura uzupełniająca
- W języku polskim
- W języku angielskm
- Wallace Wang, macOS Programming for Absolute Beginners Developing Apps Using Swift and Xcode, Apress, 2017