NOSQL - Nierelacyjne bazy danych
Kontynuacja przedmiotu:
NoSQL (wprowadzenie) - Wprowadzenie do nierelacyjnych baz danych
Skrócony opis
W ramach przedmiotu skupimy się na praktycznym aspekcie wykorzystania nie tylko samych baz nierelacyjnych, ale wszelkich technologii współzależnych w tym tych postrzeganych przez użytkownika jako wykorzystujące bazy danych lub język o strukturze zbliżonej do SQL. Bazy typu NoSQL będą traktowane jako narzędzie pozwalające rozwiązać zadany problem, czasami będąc jednym z wielu elementów większego systemu. Z tego punktu widzenia celowe jest zaprezentowanie szerokiego spektrum dostępnych w danym czasie technologii.
Wymagania wstępne
- Dobra umiejętność programowania w języku Python.
- Znajomość podstaw tworzenia aplikacji webowych.
- Realizacja przedmiotu zakład posiadanie wiedzy w zakresie przedmiotu poprzedzającego, tj. "Wprowadzenie do nierelacyjnych baz danych". Słuchacz powinien umieć scharakteryzować bazy NoSQL i określić co odróżnia je od baz relacyjnych. Powinien znać podstawowe typy baz NoSQL, określać ich charakterystykę a także umieć wskazać jakiego typu użyć w określonych okolicznościach. Powinien znać także podstawy pracy z różnymi bazami NoSQL.
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie student:
- w zakresie WIEDZY
- Zna możliwości wykorzystania rozwiązań NoSQL w konkretnych zadaniach.
- w zakresie UMIEJĘTNOŚCI
- Posługuje się różnymi nierelacyjnymi bazami danych.
- Posługuje się różnymi językami zapytań (m.in.: Cypher, Gremlin, HiveQL, Pig Latin, Spark SQL).
- w zakresie KOMPETENCJI
- Potrafi samodzielnie kształcić się w oparciu o źródła krajowe, ale przede wszystkim zagraniczne.
- Posługuje się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na samodzielnie zdobywanie wiedzy i prezentację otrzymanych rozwiązań.
Treści kształcenia
Wykład + ćwiczenia:
- Bazy grafowe.
- Bazy czasowe.
- Różne języki zapytań: (m.in.: Cypher, Gremlin, HiveQL, Pig Latin, Spark SQL)
Metody i kryteria oceniania
Na ocenę ogólną z zajęć składa się:
- ocena z wykładu (50%)
Na ocenę z wykładu składa się:
- Test (otwarty i zamknięty) (100%)
Test sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji (efekty: xxx)
- ocena z laboratorium (50%)
Na ocenę z laboratorium składa się:
1. Projekt 100%:
a. Zgodność projektu z założeniami 35%.
b. Wkład własny w realizację projektu 35%.
c. Przygotowanie raportu końcowego i jego prezentacja 30%.
Projekt sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji (efekty: xxx)
Skala ocen (wykład i laboraorium):
- 91%-100%: 5 (A)
- 81%-90%: 4+ (B)
- 71%-80%: 4(C)
- 61%-70%: 3+ (D)
- 51%-60%: 3 (E)
Ocena ogólna za przedmiot to mniej więcej średnia ocen uzyskanych z wykładu i laboratorium:
Wykład | Laboratorium | Ogólna |
5.0 | 5.0 | 5.0 |
2.0 | cokolwiek | 2.0 |
cokolwiek | 5.0 | 2.0 |
Literatura podstawowa
Obszerny spis literatury i materiałów podany jest na stronie przedmiotu.