Skrócony opis
Omówienie podstawowych zagadnień i problemów sztucznej inteligencji. Słuchacz powinien posiąść umiejętność opisywania przestrzeni problemu wyrażonego w języku naturalnym przy pomocy stanów i operatorów. Znaczny nacisk położony jest także na umiejętności praktycznego wykorzystania omawianych metod do rozwiązania konkretnych problemów.
Wymagania wstępne
Brak
Efekty kształcenia
- w zakresie WIEDZY
- xxx
- w zakresie UMIEJĘTNOŚCI
- xxx
- xxx
- w zakresie KOMPETENCJI
- xxx
Treści kształcenia
- Sztuczna inteligencja - definicje.
- Test Turinga.
- Silna i słaba sztuczna inteligencja (Chiński Pokój kontra Jasny Pokój)
- Wpływ wyboru sposobu reprezentacji problemu na jego rozwiązanie.
- Język jako narzędzie reprezentacji i wnioskowania: PROLOG - elementarne wprowadzenie do języków programowania w logice.
- Algorytmy przeszukiwania przestrzeni wszerz i w głąb.
- Algorytmy związane z poszukiwaniem ścieżki (best first search, hill climbing, means-ends analysis).
- Algorytmy typu mini-max.
- Rozwiązywanie problemów przeszukiwania z ograniczeniami za pomocą algorytmów z nawrotami.
- Drzewa decyzyjne.
- Proste sieci neuronowe.
- Idea algorytmu genetycznego.
- Logika rozmyta.
Metody i kryteria oceniania
Na ocenę ogólną z zajęć składa się:
- ocena z wykładu (50%)
- ocena z ćwiczeń (50%)
Na ocenę z wykładu składa się:
- Ocena z egzaminu pisemnego (100%)
Na ocenę z ćwiczeń składa się:
- ocena zależna od ilości punktów uzyskanych za oddane projekty (100%):
Ilość projektów | Ocena |
5-6 | 3.0 |
7-8 | 3.5 |
9 | 4.0 |
10 | 4.5 |
11 | 5.0 |
Domyślna punktacja za zadania, jeśli nie podano inaczej, to 1pkt za zadanie. Ostateczny termin oddania jest terminem uwzględniającym wszelkie poprawki. Nie nalezy zatem czekać z oddaniem do tej daty, gdyż w przypadku konieczności dokonania poprawek w programie, nie będzie już kiedy tego zrobić.
Egzamin pisemny sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji (efekty: xxx).
Projekty sprawdzają efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji (efekty: xxx).
Literatura podstawowa
- Wszelkie materiały podane na stronie głownej przedmiotu
- Stuart Russell, Peter Norvig, ,,Artificial Intelligence: A Modern Approach'', Published by Prentice Hall 2003.
Literatura uzupełniająca
- T. Munakata, "Fundamentals of the New Artificial Intelligence", Springer-Verlag, 2008.
- E. Rich, K. Knight, "Artificial intelligence", Mc-Graw-Hill, Inc., 1991.
- Michale Negnevitsky, ,,Artificial Intelligence:A Guide to Intelligent Systems'' , Addison-Wesley 2004.
- R. Penrose, "Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki", PWN, Warszawa 2000.
- M. J. Kasperski, "Sztuczna inteligencja. Droga do myślących maszyn", Helion, 2003.