2023-10-04 |
Wykład 1/15:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem schematu blokowego.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem schematu blokowego.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem schematu blokowego.
|
2023-10-11 |
Wykład 2/15:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem pseudokodu.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem pseudokodu.
|
2023-10-18 |
Wykład 3/15:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wyminić typy proste i złożone.
- Scharakteryzować tablicę, słownik, zbiór.
- Wyjaśnić czym jest struktura (rekord) i w jaki sposób ułatwia organizację danych.
- Wyjaśnić czym klasa różni się od struktury.
- Podać przykładowe wykorzystanie każdego z rodzajów typów.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wykorzystywać instrukcje warunkowe i pętle w prostych algorytmach iteracyjnych.
|
2023-10-25 |
Wykład 4/15:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wyminić typy proste i złożone.
- Scharakteryzować stos, kolejkę, listę, drzewo.
- Podać przykładowe wykorzystanie każdego z rodzajów typów.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wykorzystywać instrukcje warunkowe i pętle w prostych algorytmach iteracyjnych (np. wykonujących określoną operację na wybranych elementach macierzy).
|
2023-11-08 |
Wykład 5/15:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Czy różni się iteracja od rekurencji.
- Umieć podać kilka przykładów problemów rozwiązanych w sposób rekurencyjny i iteracyjny.
- Umieć określić wady i zalety rozwiązań iteracyjnych i rekurencyjnych.
- Umieć wyjaśnić czym jest rekurencja ogonowa (tail recursion).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć rozwiązywać proste zadania rekurencyjne.
|
2023-11-15 |
Wykład 6/15: Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemu pozycyjnego.
- Zagadnienia i materiały
- Opowieść o systemach liczbowych w formie wykładu (prezentacja) wygłoszonego w ramach Festiwalu nauki w Łodzi w 2018 roku.
- Systemy liczbowe
- Ciekawe systemy liczbowe
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Czy różni się addytywny system liczbowy od pozycyjnego.
- Dlaczego pozycyjny system liczbowy jest "wygodny".
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu (rekurencja). (Pobierz plik z notatkami: Markdown, PDF)
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć rozwiązywać proste zadania rekurencyjne.
|
2023-11-22 |
Wykład 7/15: Konwersje pomiędzy pozycyjnymi systemami liczbowymi. Liczby rzeczywiste.
- Zagadnienia i materiały
- Systemy liczbowe
- Systemy liczbowe (konwersja (2)=>(10), (10)=>(2), (10)=>(X) oraz (X)=>(10).
- Konwersje pomiędzy systemami o dowolnych podstawach w szczególności o podstawach będącej potęgą liczby 2 (tj. 4, 8 i 16)).
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć wykonać konwersje pomiędzy pozycyjnymi systemami liczowymi, tj. (2)=>(10), (10)=>(2), (10)=>(X), (X)=>(10), (X) => (Y).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu (rekurencja). (Pobierz plik z notatkami: Python)
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć rozwiązywać proste zadania rekurencyjne.
|
2023-11-29 |
Wykład 8/15: Reprezentacja danych -- podstawowe pojęcia, ogólne uwagi na temat reprezentacji danych. Reprezentacja maszynowa liczb naturalnych i całkowitych.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Bit, bajt, MSB, LSB.
- Przedrostki dziesiętne a przedrostki binarne.
- BE, LE.
- Kodowanie liczb naturalnych.
- Kodowanie liczb całkowitych (reprezentacja znak-moduł, reprezentacja uzupełnieniowa do dwóch).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu i schematu blokowego -- podsumowanie.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć posługiwać się zapisem algorytmu w postaci pseudokodu i schematu blokowego.
|