2024-10-04 |
Tydzień 1
Wykład:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem schematu blokowego.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem schematu blokowego.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem schematu blokowego.
|
2024-10-11 |
Tydzień 2
Wykład:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem pseudokodu.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem schematu blokowego.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zapisywać algorytm z wykorzystaniem pseudokodu.
|
2024-10-18 |
Tydzień 3
Wykład:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wyminić typy proste i złożone.
- Scharakteryzować tablicę, słownik, zbiór.
- Wyjaśnić czym jest struktura (rekord) i w jaki sposób ułatwia organizację danych.
- Wyjaśnić czym klasa różni się od struktury.
- Podać przykładowe wykorzystanie każdego z rodzajów typów.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu (instrukcje warunkowe i pętle).
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wykorzystywać instrukcje warunkowe i pętle w prostych algorytmach iteracyjnych.
|
2024-10-25 |
Tydzień 4
Wykład:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wyminić typy proste i złożone.
- Scharakteryzować stos, kolejkę, listę, drzewo.
- Podać przykładowe wykorzystanie każdego z rodzajów typów.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu (instrukcje warunkowe i pętle + tablice).
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wykorzystywać instrukcje warunkowe i pętle w prostych algorytmach iteracyjnych (np. wykonujących określoną operację na wybranych elementach macierzy).
|
2024-11-08 |
Tydzień 5
Wykład:
- Zagadnienia i materiały
-
- Czego dotyczy rekurencja ogonowa.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Czym różni się iteracja od rekurencji.
- Umieć podać kilka przykładów problemów rozwiązanych w sposób rekurencyjny i iteracyjny.
- Umieć określić wady i zalety rozwiązań iteracyjnych i rekurencyjnych.
- Umieć wyjaśnić czym jest rekurencja ogonowa (tail recursion).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wykorzystywać instrukcje warunkowe i pętle w prostych algorytmach iteracyjnych (np. wykonujących określoną operację na wybranych elementach macierzy).
|
2024-11-15 |
Tydzień 6
Wykład:
- Zagadnienia i materiały
- Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemu pozycyjnego.
- Opowieść o systemach liczbowych w formie wykładu (prezentacja) wygłoszonego w ramach Festiwalu nauki w Łodzi w 2018 roku.
- Systemy liczbowe
- Ciekawe systemy liczbowe
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Czym różni się addytywny system liczbowy od pozycyjnego.
- Dlaczego pozycyjny system liczbowy jest "wygodny".
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisywanie algorytmu z wykorzystaniem pseudokodu (rekurencja).
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć rozwiązywać proste zadania rekurencyjne.
|
2024-11-22 |
Tydzień 7
Wykład: Konwersje pomiędzy pozycyjnymi systemami liczbowymi. Liczby rzeczywiste.
- Zagadnienia i materiały
- Systemy liczbowe
- Systemy liczbowe (konwersja (2)=>(10), (10)=>(2), (10)=>(X) oraz (X)=>(10).
- Konwersje pomiędzy systemami o dowolnych podstawach w szczególności o podstawach będącej potęgą liczby 2 (tj. 4, 8 i 16)).
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć wykonać konwersje pomiędzy pozycyjnymi systemami liczowymi, tj. (2)=>(10), (10)=>(2), (10)=>(X), (X)=>(10), (X) => (Y).
- Umieć wykonywać konwersję (2) => (10) oraz (10) => (2) dla liczb rzeczywistych.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisujemy różnorodne algorytmy.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć rozwiązywać proste zadania algorytmiczne.
|
2024-11-22 |
Tydzień 8
Wykład: Reprezentacja danych -- podstawowe pojęcia, ogólne uwagi na temat reprezentacji danych. Reprezentacja maszynowa liczb naturalnych (i ewentualnie całkowitych).
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Bit, bajt, MSB, LSB.
- Przedrostki dziesiętne a przedrostki binarne.
- BE, LE.
- Kodowanie liczb naturalnych.
- Kodowanie liczb całkowitych (reprezentacja znak-moduł, reprezentacja uzupełnieniowa do dwóch).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zapisujemy różnorodne algorytmy.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć rozwiązywać proste zadania algorytmiczne.
|
2024-12-06 |
Tydzień 9
Wykład: Reprezentacja maszynowa liczb całkowitych - uzupełnienie dwójkowe i reprezentacja z przesunięciem.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Kodowanie liczb całkowitych (reprezentacja uzupełnieniowa do dwóch i reprezentacja z przesunięciem).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Kolokwium I: kolokwium sprawdzające wiadomości z zakresu ćwiczeń 1-8.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
|
2024-12-13 |
Tydzień 10
Wykład: Reprezentacja maszynowa liczb rzeczywistych - reprezentacja stałoprzecinkowa, reprezentacja zmiennoprzecinkowa.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Kodowanie liczb rzeczywistych (reprezentacja stałoprzecinkowa).
- Kodowanie liczb rzeczywistych (reprezentacja zmiennoprzecinkowa).
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Omówienie wyników kolokwium.
- Reprezentacja maszynowa liczb naturalnych i całkowitych.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć posługiwać się reprezentacją maszynową liczb naturalnych i całkowitych.
|
2024-12-20 |
Tydzień 11
Wykład: Kodowanie znaków i napisów (zagadnienia ogólne)
Omawiamy zasady kodowania na przykładzie wymyślonego kodowania PF1.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Ogólna idea kodowania napisów.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Reprezentacja maszynowa liczb rzeczywistych.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć posługiwać się reprezentacją maszynową liczb rzeczywistych.
|
2024-12-20 |
Tydzień 12
Wykład: Kodowanie znaków i napisów (Unicode i UTF)
ASCII i strony kodowe, Unicode, UTF-8.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Sposób kodowania napisów przy użyciu kodów Unicode i kodowania UTF.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Poprawa kolokwium I.
- Reprezentacja innych rodzajów danych (napisy) - praca samodzielna, w razie pytań lub problemów zapraszam na konsultacje lub kontakt przez Teams-y.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Kodować napisy z wykorzystaniem własnego wymyślonego kodowania lub jednego z istniejących.
- Kodować napisy przy użyciu kodów Unicode i kodowania UTF.
|
2025-01-10 |
Tydzień 13
Wykład: Maszyna Turinga.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Budowa Maszyny Turinga.
- Zasada działania Maszyny Turinga.
- Dlaczego Maszyny Turinga jest ważnym modelem i co ona modeluje.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Reprezentacja innych rodzajów danych, np. obrazy.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć zaproponować reprezentację danych dla określonego problemu.
|
2025-01-17 |
Tydzień 14
Wykład: Notacja BNF i wyrażenia regularne.
- Zagadnienia i materiały
- Notacja BNF i wyrażenia regularne
- Przykłady BNF w tym:
przykład 2,
przykład 3
- Derivations and syntax trees - przykład wyprowadzenia. W szczególności zwracamy uwagę na fragment:
A derivation of a string for a grammar is a sequence of grammar rule applications that transform the start symbol into the string. A derivation proves that the string belongs to the grammar's language.
A derivation is fully determined by giving, for each step:
- the rule applied in that step,
- the occurrence of its left-hand side to which it is applied.
For clarity, the intermediate string is usually given as well.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć wykazać dla prostych przypadków przynależność napisu do zadanego języka określonego przez pewną gramatykę.
- Posługiwać się notacją BNF w celu zweryfikowania poprawności zadanego napisu.
- Znajomość podstawowej składni wyrażeń regularnych i jej wykorzystanie w elementarnych zadaniach.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
|
2025-01-24 |
Tydzień 15
Wykład: Język a maszyna Turinga.
- Zagadnienia i materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Konstruować Maszynę Turinga dla prostych zadań.
Ćwiczenia:
- Zagadnienia i materiały
- Praktyczne aspekty posługiwania się notacją BNF.
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Umieć posługiwać się notacją BNF.
|