Projekty na zaliczenie
Lista
projektów na zaliczenie ćwiczeń.
Lista
tematów na zaliczenie wykładu.
| Grupa |
Stacjonarne, wykład | Stacjonarne, ćwiczenia gr. 31 (n.parz.) | Stacjonarne, ćwiczenia gr. 32 (parz.) | Zaoczne |
Wykład 1 | 2021-03-19 | | | 2021-03-21 |
Wykład 2 | 2021-04-16 | | | 2021-04-10 |
Wykład 3 | 2021-04-30 (do przykładów) | | | 2021-04-10 (do architektury) 2021-05-08 (do końca) |
Wykład 4 | 2021-05-14 | | | 2021-05-22 |
Wykład 5 | 2021-05-28 | | | download |
Wykład 6 | 2021-06-11 | | | download |
Ćwiczenie 1 | | 2021-03-12 | 2021-03-19 | 2021-03-21 |
Ćwiczenie 2 | | 2021-03-26 | 2021-04-16 | 2021-04-10 |
Ćwiczenie 3 | | 2021-04-09 | 2021-04-30 | 2021-05-08 |
Ćwiczenie 4 | | 2021-04-23 | 2021-05-08 | 2021-05-22 |
Ćwiczenie 5 | | 2021-05-21 | 2021-05-14 | download |
Ćwiczenie 6 | | 2021-06-04 | 2021-05-28 | download |
Ćwiczenie 7 | | 2021-06-18 | 2021-06-11 | download |
Studia dzienne:
Wykład: III: 19; IV: 16, 30; V: 14, 28; VI: 11
Ćwiczenia, grupa 31: III: 12, 26; IV: 09, 23; V: 21; VI: 04, 18
Ćwiczenia, grupa 32: III: 19; IV: 16, 30; V: 07, 14, 28; VI: 11
Wykład
- Zajęcia 1 Big Data concepts and terminology
Wprowadzeine w tematykę, dlaczego mówimy o inżynierii, próba zdefiniowania i uchwycenia istoty - kiedy coś (nie) jest big data.
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Czym jest Big Data? Zdefiniuj to pojęcie.
- Czym różnią się dane jakościowe od danych ilościowych? Podaj przykłady danych należących do każdego z typów.
- Opisz związki jakie zachodzą pomiędzy danymi, informacją, wiedzą i mądrością. Czym się one różnią między sobą?
- Zajęcia 2 Big Data concepts and terminology
- Materiały
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Opisz czynniki charakteryzujące Big Data (volume, velocity, variety, veracity, value).
- Czym różnią się dane jakościowe od danych ilościowych? Podaj przykłady danych należących do każdego z typów.
- Czym różni się analiza danych od analityki danych? Wymień rodzaje analityki danych (descriptive, diagnostic, predictive , prescriptive).
- Zajęcia 3 Message queues
- Materiały
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Podaj możliwe uzasadnienia wyboru kolejki komunikatów jako elementu składowego większego systemu.
- Wymień i opisz rolę poszczególnych elementów kolejki komunikatów.
- Zajęcia 4 Big Data paradigm
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- O czym mówi prawo Amdahl'a? Scharakteryzuj skalowanie pionowe i poziome (vertical scaling, horizontal scaling).
- Wymień i opisz czynniki jakie należy brać pod uwagę w przypadku systemów Big Data.
- Zajęcia 5 Processing concepts for Big Data (do omówienia MapReduce, ale bez porównania)
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Wyjaśnij pojęcia: przetwarzanie równoległe, przetwarzanie rozproszone, klaster, grid, chmura, metoda dziel i zwyciężaj. Jaki widzisz związek pomiędzy tymi pojęciami?
- W jaki sposób możemy rozumieć określenie przetwarzania w czasie rzeczywistym (realtime).
- Czym różni się przetwarzanie wsadowe (batch) od przetwarzania w czasie rzeczywistym (realtime)?
- Porównaj ze sobą divide and conquere i mapreduce.
- Opisz czego dotyczy zasada SVC (Speed, Consistency and Volume (SCV) principle).
Ćwiczenia
- Zajęcia 1.1 Virtual machine and Anaconda installation and configuration
- Materiały
- Zadania
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zajęcia 1.2 Czyszczenie danych (data cleaning)
- Materiały
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Znać podstawową funkcjonalność biblioteki Pandas oraz umieć użyć ją do realizacji typowych dla niej zadań.
- Zajęcia 2 Czyszczenie danych (data cleaning) - przykładowe rozwiązania
- Materiały
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Kolejne zadanie: wyrażenia regularne (ang. regular expressions)
- Zajęcia 3 Sortowanie danych - przykładowe rozwiązania dla sortowania w plikach
- Materiały
- Kody źródłowe omawiane na zajęciach zostały udostępnine na Teams w zakładce "pliki".
- Materiały dodatkowe
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zajęcia 4 Wyrażenia regularne (ang. regular expressions) - przykładowe rozwiązania
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Jak użyć wyrażeń regularnych.
- Kiedy (nie)warto używać wyrażeń regularnych.
- Kolejne zadanie: przetwarzanie wielowątkowe/wielozadaniowe (ang. multithreading/multitasking)
- Zajęcia 5 Studium przypadku - kiedy proste zadanie staje się zadaniem nierozwiązywalnym i jak mimo to je rozwiązać.
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zajęcia 6 Przetwarzanie wielowątkowe/wielozadaniowe (ang. multithreading/multitasking) - przykładowe rozwiązania
- Materials
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
- Zajęcia 7 Basics of messaging with RabbitMQ
- Materials
- Install - instalacja RabbitMQ
- Basic examples - proste przykłady pokazujące sposoby użycia
- Należy rozwiązać zadanie identyczne jak z poprzednich ćwiczeń (Przetwarzanie wielowątkowe/wielozadaniowe), ale wykorzystując kolejkę komunikatów
- Co po tych zajęciach powinno się znać / wiedzieć / umieć
Materiały